Van burgerarrest tot #boerkabuddies: de gevolgen van het boerkaverbod

, Anne Gooren

De wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding, ook wel het boerkaverbod genoemd, is op 1 augustus ingegaan. Enkele dagen later hebben medewerkers van een speeltuin in Nijmegen een nikabdragende vrouw ten onrechte verzocht om de speeltuin te verlaten. Nadat aan de vrouw werd gevraagd of zij haar gezichtsbedekkende kleding wilde verwijderen of anders het terrein te verlaten, bleek bij tussenkomst van de politie dat dit niet had gemogen. Het boerkaverbod geldt namelijk niet in de speeltuin. Kunnen we meer van dit soort misverstanden verwachten? En wat zullen verder de gevolgen van deze wet zijn?

Burgerarrest

Stichting Meld Islamofobie verwacht dat boetes “waarschijnlijk [zullen] uitblijven, maar verbale en fysieke aanvallen op vrouwen zullen steeds vaker voorkomen.” Deze angst komt deels voort uit een bericht van het AD waarin vragen over het boerkaverbod werden beantwoord. Op de vraag wat mensen zelf kunnen doen als zij een vrouw in nikab of boerka zien, werd geantwoord dat een burgerarrest is toegestaan. De politie zegt hierover: “Eerst moet de overheidsinstantie of vervoerder de overtreder wijzen op het verbod. Dan krijgt de overtreder de keuze om de gezichtsbedekkende kleding af te doen of het gebouw of voertuig te verlaten. Worden deze aanwijzingen niet opgevolgd, dan moet de politie worden gebeld. Een burger mag de overtreder in de tussentijd aanhouden.”

#boerkabuddies

Omdat meer mensen vrezen voor de veiligheid van nikab- en boerkadragende vrouwen, is de hashtag #boerkabuddies in het leven geroepen. Als mensen een bericht plaatsen op Twitter met deze hashtag, geven zij daarmee aan dat zij nikabdraagsters graag willen vergezellen als zij zich op straat onveilig voelen. Safa, wiens tweet de aanleiding was voor de hashtag #boerkabuddies, zegt dat zij het belangrijk vindt dat vrouwen weten dat er mensen zijn die hen steunen. "En dat ze hen kunnen vinden onder de hashtag #boerkabuddies, daarop kunnen selecteren op hun regio en contact kunnen leggen met die persoon.”

 

Heksenjacht

Volgens Berna Toprak en Nawal Mustafa is het boerkaverbod een moderne heksenjacht. Zij noemen het een manier van de overheid om vrouwen voor te schrijven wat zij wel en niet mogen dragen. Namens 47 organisaties schreven zij een artikel voor het NRC. Zij stellen: “Van de nikab kun je vinden wat je wilt, maar het is niet aan de staat om te bepalen hoe een vrouw haarzelf presenteert en kleedt. Vrouwen die een nikab dragen zijn baas over hun eigen lijf.” 

 

Vrouwonvriendelijk

Historicus Mathieu Peulen vindt het opvallend dat er nu vanuit progressieve hoek voor moslimvrouwen wordt opgekomen. Hij stelt dat progressieve Nederlanders in de jaren ’70 streden “voor seksuele vrijheid, homorechten, het recht om te scheiden en de gelijkheid tussen man en vrouw. Met de opkomst van de orthodoxe islam, en de bijbehorende nikab, staan deze waarden onder druk.” Hij stelt dat in Nederland heel streng naar christenen wordt gekeken als het om vrouwenrechten gaat. Nikab even vrouwonvriendelijk, maar durven progressieve mensen niet kritisch te zijn over de islam, uit angst in de “Wilders-hoek” gedrukt te worden.