Het is half 1, woensdagmiddag. De gang van een basisschool in Rotterdam stroomt vol. Leerlingen gaan naar huis voor hun vrije middag. Maar een paar kinderen lopen door naar een ander lokaal. Zij hebben nog les van IMC on Tour. Vandaag gaan ze naar het ziekenhuis en Bibi Berenschot gaat mee hen mee op stap.

IMC on Tour bestaat sinds 2015 en is onderdeel van de IMC weekendschool. De weekendschool bestaat al sinds 1998. IMC on Tour is een programma voor kinderen van nieuwkomers. Ze zitten meestal nog in een schakelklas. Zij leren Nederlands en worden voorbereid op de reguliere basisschool. En op hun vrije middag bereiden ze zich voor op een toekomst die nog iets verder weg is, een beroep.

“Ik vind het leukste dat ik hier zoveel vriendjes en vriendinnetjes heb”, vertelt Yasmeen (9 jaar). Zij komt uit Syrië en wil later juf worden. Yasmeen zit al op een reguliere basisschool en is dus klaar met de schakelklas. “Maar ik vind IMC on Tour zo leuk dat ik nog steeds kom.”

“Zo leren ze wie zij later kunnen worden. De dingen die wij doen zijn heel belangrijk voor nieuwkomers. En we hebben het netwerk en de ervaring om dit te kunnen organiseren”

Anouk Tijnagel, Projectleider van IMC on Tour

Op deze woensdagmiddag gaat de klas naar het IJsselland ziekenhuis in Rotterdam. Maar eerst mogen de leerlingen even bijkomen van de schooldag. Juf Sarah van der Giesen houdt de boel in de gaten. In het dagelijks leven is zij architect, maar sinds een half jaar begeleidt zij elke week de klas. Projectleider van IMC on Tour Anouk Tijnagel is ook mee, net als stagiair Marijn en de moeder van één van de leerlingen.

“In 2015, toen vluchtelingen zo vaak in het nieuws waren, dachten wij: hier kunnen wij iets voor doen”, vertelt Tijnagel. In de IMC weekendschool leren kinderen over beroepen. Gastdocenten vertellen over wat zij doen en laten de leerlingen het ook proberen. “Zo leren ze wie zij later kunnen worden. De dingen die wij doen zijn heel belangrijk voor nieuwkomers. En we hebben het netwerk en de ervaring om dit te kunnen organiseren”, zegt Tijnagel.

Na een pilot in 2015 werd IMC on Tour in 2016 officieel opgericht. Inmiddels doen niet alleen de kinderen van vluchtelingen mee, maar ook van expats en arbeidsmigranten. Tijnagel: “De lessen worden gegeven op de eigen school van de kinderen, dus we komen naar je toe. Vandaar de toevoeging ‘on Tour.’”

De lessen

De klas wordt in het ziekhuis opgewacht door Marianne. Die neemt ze mee naar de speelkamer van de kinderafdeling. “Mijn baby broertje is hier geboren”, zegt één van de leerlingen. De leerlingen doen enthousiast mee. “Hoe kan het dat kinderen ziek worden?” vraagt iemand. “Ik moet ook geopereerd worden over twee maanden”, vertelt een andere leerling.

De lessen zijn onderverdeeld in vakken, het ziekhuisbezoek hoort bij het vak Geneeskunde. Een week eerder kwam er een huisarts op de school langs. Elk vak duurt een paar weken. Andere vakken zijn bijvoorbeeld Kunst, Rechten of Architectuur. Vakken die de leerlingen niet op hun eigen school krijgen.

“De leukste les vond ik de dansles”, zegt Yasmeen. Ondertussen doet ze de split. Ze laat ook de kaarsenhouders zien die ze een paar weken geleden geboetseerd hebben. “Aan het einde van het jaar hebben we een hele doos met dingen die we zelf gemaakt hebben”, vertelt ze.

“Het programma IMC on Tour duurt 1 jaar. Daarna stromen kinderen vaak door naar een reguliere basisschool. We vind het leuk als kinderen dan doorgaan naar onze andere programma’s, zoals de IMC weekendschool.”

Anouk Tijnagel, Projectleider van IMC on Tour

De IMC weekendschool is een programma van 3 jaar, waarbij kinderen elke zondag extra lessen volgen. Daar doen niet alleen kinderen van nieuwkomers aan mee. “Ook hebben we een netwerk van onze oud-leerlingen, en we hopen dat de leerlingen zich ook daarbij aansluiten”, zegt Tijnagel. Sarah van der Giesen voegt toe: “Ze helpen elkaar, en delen ervaringen.”

Onderweg van de kinderafdeling naar het laboratorium roept één van de leerlingen plotseling: “Kijk, daar is mijn zus!” Zij blijkt in het ziekenhuis te werken. Maar al snel is er iets nieuws wat de aandacht van de kinderen trekt. “Nee, dat is geen regenworm, die is uit een echt mens gehaald”, vertelt de lab technicus over de witte sliert in een doorzichtig potje. Ook mogen ze door de microscoop bloedcellen bekijken.

“Wij vinden het altijd leuk als de leerlingen ook iets met de handen mogen doen. Het moet zo veel mogelijk interactief zijn”, zegt Anouk Tijnagel. “Ik dacht dat we echt een operatie gingen nadoen, maar dat deden we niet. Dat vond ik jammer”, zegt Nour (10 jaar).

 

De dag afgesloten

De dag wordt afgesloten in een kring en met een dansje. Juf Sarah zegt dat ze blij is dat de kinderen zich zo netjes hebben gedragen in het ziekenhuis. Alle volwassenen krijgen een hand van de kinderen als ze naar huis gaan. Een aantal leerlingen blijft nog wachten op hun ouders en vult het boekje in dat ze in het ziekenhuis hebben gekregen. Ze weten het antwoord op alle vragen, ze hebben veel geleerd vandaag.