De wereld is geschokt door het lot van de zwarte Amerikaan George Floyd. Sympathie voor zwarte mensen heeft zich wereldwijd sneller verspreid dan het coronavirus. De sociale media van Arabisch-sprekenden staan nu vol met slogans die de rechten van zwarten in Amerika bepleiten en het racisme van blanken aan de kaak stellen. Maar in tijden van crisis doen zich grote vragen voor. Maakt het aan de kaak stellen van racisme in Amerika en Europa, door ons als ‘oosterlingen’, onszelf ook vrij van racisme?

Wat is zwart?

Toen ik een kind was, wist ik, net als de meeste kinderen, vaak niet wat ik zei. Ik herhaalde wat ik andere kinderen of volwassenen had horen zeggen. Tijdens het Suikerfeest zongen we een lied dat beroemd was bij de kleintjes, vooral als we op de schommels speelden. Er zat een stukje in:" O Haji Mohammed. Geef me je paard om erop te rijden en volg Alexander de Grote. Alexander is nog niet dood. Hij heeft zwarte meisjes die op apen lijken.” Ik en de rest van de buurtkinderen gaven niets om de betekenis van dit lied. Het belangrijkste was dat de schommels zo hoog mogelijk kwamen en dat ook het geluid van ons gezang zou stijgen.

De passage van een zwarte man of een vrouw op straat in Aleppo zette sommige voorbijgangers ertoe aan te stoppen met bewegen en naar hem of haar te kijken. Waar komt deze vreemdeling vandaan? We wisten niet dat racisme bij ons leeft in ons dagelijks leven, in ons eten en drinken, in de woede en de grappen die we tegen elkaar maken. Dit is niet beperkt tot ons Syriërs, maar we delen deze eigenschap met alle volkeren van de aarde.

‘Het hoofd van de Slaaf’

In Syrië en de buurlanden verspreidde zich een heerlijk met chocolade bedekt dessert genaamd ‘Ras El Abed’ of in het Nederlands ‘Negerzoen’. Het is een marshmallow bedekt met pure chocolade. De oorsprong van dit dessert gaat terug tot Denemarken, maar kwam begin vorige eeuw door de Franse bezetting in de Levant. Het werd in het Frans ‘tête-de-Nègre’ genoemd. De naam veranderde echter in de loop van de tijd na de ontdekking van de raciale betekenis van deze naam. Maar veel mensen in het Midden-Oosten noemen het dessert nog steeds ‘Ras al-Abed’ oftewel ‘Het hoofd van de slaaf’.

Het zit niet alleen in de namen van snoepjes en taarten, maar strekt zich eerder uit tot een cultuur die diepgeworteld is en moeilijk uit te roeien. Een Libanees betreurde het dat de sabotage die plaatsvond tijdens de protesten in de Verenigde Staten was bedoeld ter wille van een “zwarte slaaf”. En hij zal zeker niet worden vervolgd omdat hij dat heeft gezegd. Is wat hij zei afkomstig van dezelfde raciale oorsprong die de blanke politieagent ertoe bracht om niet naar de pleidooien van George Floyd te luisteren voordat hij stierf?

Racisme is een virus dat gevaarlijker is dan corona. Het is een van de oudste pandemieën die de ontwikkeling van de mensheid begeleidde.

Ademen we racisme?

Racisme is een virus dat gevaarlijker is dan corona. Het is een van de oudste pandemieën die de ontwikkeling van de mensheid begeleidde. Zeiden ze niet dat de menselijke beschaving bloeide na het verschijnen van slaven?

Er is bijna geen volk ter de wereld, ondanks alle culturele en sociale verschillen tussen hen, zonder racisme. En velen schamen zich daar niet voor. Racisme tegen vluchtelingen, homoseksuelen, vrouwen, zwarten, Arabieren, Koerden, moslims, joden, christenen, enz. Ieder volk bezit wat ze veroordelen. 

Laten we lachen om je huidskleur

Zwarten zijn altijd aanwezig geweest als clowns in comedyshows. Een Libische comedyshow werd op tv vertoond. Een kinderwagen geduwd door een moeder - een actrice met een zwarte huid - wachtend op een lift naast anderen die stil staan. En als ze de lift binnengaan en voordat de liftdeur sluit, duwt de moeder de kinderwagen voor zich uit en zegt: "Zorg voor mijn kinderen". Wanneer liftgebruikers het dak van de wandelwagen optillen, springen apen in hun gezicht. De kinderen van de zwarte moeder zijn apen en hier schuilt het raciale gelach.

Hoewel stemmen van afkeuring onlangs zijn opgekomen uit protest tegen de spot van zwarte mensen in Egypte en andere landen, is dit niet gestopt. Sommige acteurs verdedigen zwarte satire als een onschuldige grap. Een beroemde Egyptische actrice, een komiek, zei onlangs nadat ze een rol van een zwarte vrouw had gespeeld: “Het is gewoon een komedie”. Daarom is het volgens haar oké om een ​​beetje te lachen.

Er wordt gezegd dat samenlevingen zichzelf alleen vragen stellen waar ze over kunnen nadenken en oplossen. En zolang er over racisme in het Midden-Oosten nog lang niet wordt nagedacht, zullen we het racisme van de hele wereld zien, behalve het onze.